,,A fonal formálja a szemet, a kötés összekovácsolja a barátságot, a kézimunka pedig összeköti a nemzedékeket."
Karen Alfke, tervező, oktató

2011. április 14., csütörtök

csibe leírása



Többen kérték tőlem a mellékelt csibék leírását. Mivel minta nem volt, próbáltam megcsinálni anélkül. Remélem sikerrel. Lehet, hogy egy kicsit hosszú a leírás, ennek ellenére remélem, hogy el tudtok rajta igazodni. Még annyit, hogy azért tettem fel mindkét képet, mert a farkuk nem egyforma.

Csibe-leírása: Fej: 6 láncszemet összekapcsolunk, amibe készítünk 15 egyráhajtásos pálcát. Innen körbe rövidpálcával dolgozunk 9 soron keresztül annyit egyenletesen szaporítva, hogy az utolsó sorban 28 szem legyen. (Arra kell vigyázni, hogy fokozatosan szaporítsunk, hogy fölül vékonyabb legyen a nyakrész.) Ekkor az összes rövidpálcába teszünk egyráhajtásos pálcát. A következő sort úgy készítjük, hogy kettő rövidpálca minden második egyráhajtásos pálca közé téve. A két rövidpálcára kettő egyráhajtásos pálca, egy láncszem, kettő egyráhajtásos pálca, a következőre láncszem nélkül megyünk át. Az egyláncszemekre készítjük a legyezőmintát, tehát két egyráhajtásos pálca, egy láncszem, két egyráhajtásos pálca. Ebből készítünk szaporítás nélkül összesen hat sort. Ezután szép egyenletesen kitömjük vattával, majd addig horgolunk körbe-körbe rövidpálcával, amíg teljesen körbezárjuk, tehát zárt lesz az alja. Farka: ( az egyik verzió) Az utolsó előtti sorba belekötjük a fonalat oda, ahol a hátulja lesz, és két láncszemes ívekkel felmegyünk egy kicsit ferdén alulról az ötödik sorig, ott még három mintasoron keresztbe még két láncszemes ívek, majd újra lefelé alulra ugyan annyit, mint amennyit felfelé csináltunk. (három mintasor marad ki a farok között a fenti részen. Alul csak kettő, mert úgy jön ki jól a farka.) Ezekbe a kétláncszemes ívekbe készítünk 7 db. egyráhajtásos pálcát. A következő sor úgy készül, hogy kb. az 5. 6. láncszem közé készítőnk 5, vagy 7 db. egyráhajtásos pálcát, amit a következő 5. vagy 6. láncszemre leöltjük és újra kezdjük. Ebből 10, vagy 11 db. ív jön ki. Végül rövidpálcával körbehorgoljuk. Farka másik verzió: A fonalat belekötöttem a hátuljába az utolsó két nopp közé. Készítettem 7 láncszemet, amit nem kötöttem semmihez, hanem belekötöttem felfelé a negyedik sorba egy kicsit ferdén, majd ott a noppok közé tettem 3 db. háromláncszemes ívet és újra készítettem 7 láncszemet, amit leöltöttem ugyancsak az utolsó sorba úgy, hogy a két hét láncszem között három nopp maradt ki. Ezután a hétláncszemekre 10-12, a háromláncszemes ívekre 5 egyráhajtásos pálcát készítettem. A következő sorba 9 rövidpálcát, a többire egyráhajtásos pálcát, és 9 rövidpálcát csináltam. Az utolsó sorba két rövidpálca, közte egy háromláncszemes pikó végig és kész. A taréj: Pirossal készítünk 15 rövidpálcát úgy, hogy azzal összefogjuk a fejen maradt lyukat. A Harmadik rövidpálcába készítünk öt egyráhajtásos pálcát, ebből négy lesz. A csőrét úgy csináltam, hogy belekötöttem a piros fonalat készített egy láncszemet, utána egy háromláncszemes pikót és rövidpálcával rögzítettem egy kicsit alatta. A farkát szerintem a következőnek más máshogy készítem el, majd azt is le fogom írni. Szárny! Ahogy a képen is látjátok a csibe oldalánál az egyláncszemes ívekre készítünk 10-12 rövidpálcát, majd újra rövidpálca-sort, csak kettővel többet. A második láncszemes ívre 20 egyráhajtásos pálcát, és a következőre is és rövidpálcával körbehorgoljuk. Ha vékonyabb cérnából készíted és így kisebb a csibe, akkor természetesen ezek a számok is csökkennek, hogy ne legyen túl nagy a szárnya. Ha bármit nem értesz, kérlek írjál és segíteni fogok. Ajánlom, hogy először olyan fonallal próbáld ki, amit nem sajnálsz, és ha sikerül a munka jöhet a tömeggyártás. Jó munkát kívánok.

Csibe leírása2Most olvastam el a feltett minta leírását. A farka második változatában annyi elírás van, hogy nem a noppok, hanem a minta közé tettem a láncszemet. A tévedés azért történt, mert a noppos csibéknek úgy csináltam meg, ahogy ott le van írva.

6 megjegyzés:

  1. KÖSZI ELMENTETTEM ANCI

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm a leirás
    Lonci

    VálaszTörlés
  3. Hát én meg próbáltam elkészíteni de nem olyan mint a képen!

    VálaszTörlés
  4. Sajnálom, Olimama65 írta le a készítését. Ő tud tanácsot adni ebben.

    VálaszTörlés